Zeeuws-Vlaamse bedrijven en instellingen ontvangen 250 docenten

30 september 2019

In totaal 22 Zeeuws-Vlaamse bedrijven en instellingen krijgen op dinsdag 1 oktober 250 docenten uit het Zeeuws-Vlaamse voortgezet onderwijs op bezoek. Ze informeren de docenten over hun organisatie, de ontwikkelingen in de branche en over de functies die zij in de toekomst hebben voor mogelijk de huidige leerlingen van de scholen.

Het Zwin College, Lodewijk College en Reynaertcollege organiseren deze bedrijfsbezoeken samen met Huis van de Techniek, Hospitalitypact en Viazorg. Deelnemende bedrijven komen uit de zorg, techniek, zakelijke dienstverlening en hospitality-branche, van Cadzand tot Graauw. Deelnemende docenten bezoeken allemaal twee bedrijven en sluiten de dag af met een gezamenlijke bijeenkomst op DOW communicatiecentrum De Boerderij.

Vertegenwoordigers van bedrijven, instellingen, organisaties en branches wezen tijdens een bijeenkomst in april van de Maatschappelijke Adviesraad op het belang dat docenten van de scholen van voortgezet onderwijs goed op de hoogte zijn van de activiteiten van de regionale bedrijven en instellingen en daarmee de kansen en mogelijkheden binnen de Zeeuws-Vlaamse arbeidsmarkt. Daarop is besloten om één van de studiedagen voor docenten te besteden aan een goede verkenning van de regionale bedrijven en instellingen, ook omdat de verschillende doelen die men hierbij wil bereiken goed aansluiten bij de ambities van de Zeeuws-Vlaamse scholen.

Doelen die bedrijven, instellingen en de scholen willen bereiken met de studiedag zijn:

  • de docenten een goed beeld te geven van producten, diensten, activiteiten, materialen, bedrijfsprocessen etc.;
  • de docenten een goed beeld te geven van de beroepen binnen het bedrijf of de instelling;
  • te vernemen wat er vandaag de dag binnen het bedrijf of de instelling van een werknemer verlangd wordt aan (algemene) vaardigheden;
  • te kunnen vernemen wat de actuele ontwikkelingen binnen het bedrijf of de sector zijn (technische of maatschappelijke ontwikkelingen, digitalisering, robotisering etc.) en wat dit vervolgens vraagt van de leiding en de werknemers;
  • te bespreken of er mogelijkheden voor samenwerking met het onderwijs zijn en of het bedrijf bereid is om een docent/ docenten te ondersteunen bij het ontwikkelen van onderwijsleerstof (projecten, onderzoekjes);
  • (voor m.n. de technische bedrijven) in te gaan op de mogelijkheden die er zijn voor meisjes/vrouwen in de branche/ het bedrijf.

Het uiteindelijke doel is om via de docenten ook de leerlingen meer kennis te geven van de mogelijkheden op de Zeeuws-Vlaamse arbeidsmarkt en hen nog beter voor te bereiden op een vervolgopleiding van hun keuze.